Het is tegenwoordig onvermijdelijk om bewerkt voedsel te consumeren. Vrijwel iedereen in ons land zal dagelijks producten consumeren die bewerkt zijn, ook al probeer je hier op te letten. Het is namelijk erg lastig om bewerkt voedsel te vermijden, maar als je gezond wilt leven ook helemaal niet nodig. In dit artikel leggen we uit wat bewerkt voedsel eigenlijk is, hoe je het kunt herkennen in de supermarkt en wat de effecten kunnen zijn op je gezondheid. Daarnaast geven we nog een aantal tips hoe je er minder van kunt eten.

Wat is bewerkt voedsel?

Bewerkt voedsel omvat enorm veel van de producten die wij dagelijks consumeren. Er zijn namelijk meerdere vormen van voedselverwerking waar we dagelijks mee in aanraking komen. Onderstaand hebben we de drie vormen beknopt uitgewerkt, zodat je een beter beeld krijgt bij de verschillende vormen van bewerkt voedsel waar dagelijks mee in aanraking komen.

Primaire voedselverwerking

Primaire voedselverwerking bevat het verwerken van voedsel zodat het verandert in iets wat eetbaar is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het drogen van graan, pellen van een noot of het slachten van een dier dat voor consumptie is bestemd. We hebben het op dit niveau dus eigenlijk al over voedselbewerking, maar in de volksmond is dat natuurlijk niet wat we bedoelen met bewerkt voedsel.

Secundaire voedselverwerking

Secundaire voedselverwerking richt zich op het veranderen van de ingrediënten in iets wat we kunnen gebruiken om direct te consumeren. Denk hierbij aan het bakken van brood of het verwerken van vlees tot een eetbaar product, zoals een worst of een burger. Ook dit is dus bewerkt voedsel, maar wederom niet wat men in de volksmond ziet als bewerkt.

Tertiaire voedselverwerking

Dit brengt ons bij tertiaire voedselverwerking. Deze vorm van voedselverwerking is daadwerkelijk verantwoordelijk voor de producten die wij zien als bewerkt. We spreken dan over zwaar bewerkt voedsel, dat vaak meer dan 5 ingrediënten bevat. Deze producten bevatten vaak veel calorieën en zijn rijk aan verzadigde vetten, zout en suikers. Deze producten kun je ook wel zien als gemaksvoedsel en zijn in de meeste gevallen direct klaar om te consumeren.

Hoeveel zout per dag is gezond of ongezond
Ook interessant: Hoeveel zout per dag?

Wat is ultra bewerkt voedsel?

Ultra bewerkt voedsel komt voort uit tertiaire voedselverwerking. Dit is doorgaans dus de meest ongezonde variant van bewerkt voedsel. Zoals je net hebt gelezen bevat dit gemaksvoedsel vaak veel calorieën, suikers, zout en verzadigde vetten. Denk hierbij aan producten als koekjes, ijs, pizza, zoete drankjes, snoep, chips, kant-en-klare maaltijden en toetjes. Oftewel, vrijwel alles wat we bijna allemaal veel te lekker vinden. Dat maakt het natuurlijk niet makkelijker om ultra bewerkt voedsel links te laten liggen.

TIP: lees ook de blog minder suiker eten voor tips om minder suikers te consumeren.

Hoe herken je ultra bewerkt voedsel?

Ultra bewerkt voedsel is vaak vrij eenvoudig te herkennen. Kijk maar eens in de supermarkt naar de verpakkingen van verschillende producten. Ultra bewerkt voedsel is vaak voorzien van een aantrekkelijke verpakking en is direct klaar om geconsumeerd te worden. Als je de voedingswaarde bekijkt, schrik je je waarschijnlijk een hoedje. In veel gevallen is het dan helaas al te laat, aangezien veel voorraadkasten voornamelijk vol liggen met bewerkte producten.

Daarnaast zijn het ook vaak producten waar grote marketingcampagnes achter zitten. Kijk maar eens naar reclames voor voeding op tv. Je zult dan zien dat er veel geadverteerd wordt door bijvoorbeeld snoepgoed- en frisdrankmerken. Deze producten zijn extra gevoelig als het aankomt op impulsaankopen. De stimulans om het te kopen wordt door alle reclame vergroot, waardoor er steeds meer en meer geld naar fabrikanten van ultra bewerkt voedsel gaat. Hierdoor kunnen zij weer meer adverteren en het cirkeltje is rond. Hoewel de keuze tot aankoop uiteindelijk bij de consument ligt, kunnen alle reclames een behoorlijke invloed hebben op je keuze.

Daarnaast kun je natuurlijk vrijwel alleen maar ultra bewerkt voedsel kopen bij fastfoodketens en vergelijkbare restaurants.

is rode wijn gezond voor je
Ook interessant: Is rode wijn gezond?

Is ultra bewerkt voedsel ongezond?

Het antwoord op deze vraag is niet direct te geven. Het kan ongezond zijn, maar dat hoeft zeker niet. Het af en toe consumeren hiervan zal dan ook echt geen merkbaar verschil maken op je gezondheid. Er zijn echter wel studies die aantonen dat het regelmatig consumeren van ultra bewerkt voedsel nadelige effecten kan hebben op je gezondheid.

Zo kan een hoge consumptie van ultra bewerkt voedsel geassocieerd worden met een hogere kans op vroegtijdige sterfte. Daarnaast wordt het geassocieerd met een grotere kans op depressie en een significant grotere kans op obesitas. Ook is de kans op een grotere omtrek van de buik en heup erg groot én vergroot het de kans op diabetes en hoge bloeddruk.

Al met al flink wat nadelen voor je gezondheid die allemaal gelinkt kunnen worden aan een hoge consumptie van zwaar bewerkt voedsel. Wil je op je gezondheid letten en consumeer je veel van zulke producten? Dan is het dus een slimme zet om te proberen hiermee te minderen. Weet je niet zo goed hoe je dit kunt doen? Lees dan onderstaande tips die je gaan helpen om minder bewerkte producten te eten.

Minder bewerkt voedsel eten met deze 5 tips

Wil je na het lezen van deze blog nu wat minder bewerkte producten eten? Dan zijn onderstaande tips zeker bruikbaar voor je. Je hoeft ze uiteraard niet allemaal klakkeloos over te nemen, maar gebruik de tips die van toepassing zijn op jouw situatie. Heb je na het lezen van onderstaand tips zelf nog tips die je graag wit delen? Laat dan onderaan deze pagina een reactie achter en vertel wat jij doet om minder bewerkt voedsel te consumeren. Lees hier de 5 tips om minder bewerkt voedsel te eten.

  1. Eet meer groenten

    Groenten zijn niet alleen heel erg lekker en zeer gezond, ze zijn ook nog eens onbewerkt. Daarnaast bevatten ze veel vezels, wat ook weer een verzadigd gevoel kan geven. Hierdoor kun je onbewust dus minder eten gedurende de dag, waardoor het je ook nog eens kan helpen als je wilt afvallen. Ook zitten ze tjokvol met vitamines en mineralen, waardoor ze perfect zijn als je minder onbewerkt voedsel wilt eten.

    Eet bijvoorbeeld wat meer groentes bij je maaltijden of neem ze mee als tussendoortje. Lees deze blog en ontdek hoeveel groente per dag optimaal is.

  2. Drink meer water

    Dat water drinken goed voor je is, is inmiddels wel universeel bekend. Het kan er echter ook voor zorgen dat jij minder bewerkt voedsel consumeert. Wanneer je wat meer water drinkt vermijd je allereerst allerlei bewerkte drankjes die je anders wellicht wel zou drinken.

    Daarnaast kun je hierdoor een voller gevoel krijgen, waardoor je (onbewust) minder andere dingen gaat eten. Zo eet je uiteindelijk misschien wel minder bewerkt voedsel gedurende de dag.

  3. Houd gezonde snacks bij de hand

    Wanneer je gezonde snacks in huis hebt, kun je hiervoor kiezen in plaats van ongezonde snacks die we vrijwel altijd ook als (ultra) bewerkt voedsel kunnen zien. Niet alleen eet zo minder bewerkt voedsel, maar je eet ook nog eens gezonder. Denk hierbij aan fruit, groenten, nootjes, een volkoren cracker met hummus of een kommetje verse yoghurt of kwark.

  4. Bereid je middageten van tevoren voor

    Wanneer je je eten van tevoren klaar maakt kun je eenvoudig kiezen welke ingrediënten je allemaal neemt. Hierdoor kun je voor zoveel mogelijk onbewerkte ingrediënten kiezen. Wanneer je tijdens de lunch nog moet gaan bepalen wat je eet, bijvoorbeeld in de supermarkt, valt de keuze toch eerder op een ongezondere en snelle hap.

    Bereid dan ook je lunch thuis voor, zodat je niet in de verleiding valt voor een ongezondere en bewerkte lunch.

  5. Lees etiketten van producten

    Een etiket van een product verraad vrijwel direct wat voor product het is. Is het een product met een waslijst aan ingrediënten, waarvan je van de meeste ook geen idee hebt wat het eigenlijk is? Dan heb je een (ultra) bewerkt product in je handen. Je hoeft uiteraard niet alles te laten staan, maar wanneer je weet om welke producten het gaat, wordt het boodschappen doen wel een stukje makkelijker.

Bronvermelding

DailyFit gebruikt uitsluitend kwalitatieve bronnen, zoals wetenschappelijke (meta)studies, om een zo accuraat en betrouwbaar mogelijk advies te geven. Hoewel onze artikelen feitelijk onderbouwd zijn, raden wij in het geval van klachten altijd aan om contact op te nemen met een dokter of specialist.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *