Menu Open Search Close Chevron Left Chevron Right Chevron Down Chevron Up Right Arrow Circle Funnel Filter Checkmark Clock Calendar Research Tip Update share facebook instagram linkedin
anabolisme bij een man in de sportschool

Anabolisme: stimuleer spieropbouw

Nee, het heeft niet te maken met het gebruik van verboden middelen. Wel met een toestand waarin het lichaam zich kan verkeren. Deze anabole toestand is precies wat je wilt, als je graag de aanmaak van spiermassa wilt stimuleren. In deze blog leggen we uit wat anabolisme is en hoe je ervoor kunt zorgen dat ook jouw lichaam zo veel mogelijk in anabole toestand verkeert. Dus lees zeker verder als je wilt weten hoe je jouw lichaam is een spieropbouwende toestand krijgt.

Wat is anabolisme?

Anabolisme is een term die hoort bij het metabolisme van het menselijk lichaam. Met anabolisme wordt de opbouw van cellen bedoeld. Doordat er celmateriaal aangemaakt wordt kan het lichaam weefsel opbouwen en onderhouden. Heel simpel gezegd: als je lichaam in anabole toestand is, wordt er onder andere spiermassa opgebouwd. Laat dat nu nét zijn wat krachtsporters graag willen.

Anabolisme is gelukkig iets waar we zelf veel invloed op kunnen uitoefenen. Veel alledaagse dingen hebben namelijk enorm veel invloed op de toestand waarin je lichaam zich verkeert. Denk hierbij aan hoe je eet, hoe je slaapt en hoe stressvol je dagelijkse leven is. Dit zijn allerlei zaken die invloed hebben op hoe anabool (of juist niet) je lichaam kan zijn. Houd dus in je achterhoofd dat je het voor een groot gedeelte zelf kunt beïnvloeden, wat natuurlijk een zeer positieve gedachte is.

Hoe weet je of je lichaam in anabole staat is?

Het lastige van anabolisme is dat het niet tastbaar is. Je kunt dus niet direct zien of voelen dat je lichaam in anabole toestand verkeert. Dit zul je pas weken of maanden later merken, als je ziet dat je spiermassa bent aangekomen. Het is hierdoor dus erg moeilijk om te realiseren of er op dit moment sprake is van anabolisme of niet.

Gelukkig zal dit in veel gevallen wel goed komen, als je maar zorgt dat je een aantal basistips in acht neemt. We hebben namelijk verschillende tips voor je. Tips waarmee je kunt zorgen dat je lichaam zoveel mogelijk in anabole toestand komt én blijft. Uiteraard zal dit echt niet op elk moment van de dag het geval zijn, maar wanneer dit voor een groot gedeelte wel het geval is, zul je dit vanzelf gaan merken in een toename van spiermassa. Je leest deze tips verderop in deze blog.

Het verschil tussen anabool en katabool

In deze blog hebben we het over anabolisme, maar wist je dat er ook zoiets is als het tegenovergestelde? Je lichaam kan namelijk ook in katabole toestand verkeren. In dat geval wordt weefsel (en dus ook spiermassa) afgebroken in plaats van opgebouwd. Deze toestand wil je het liefste zo veel mogelijk voorkomen, aangezien het in deze toestand niet mogelijk is om spiermassa op te bouwen. In onze blog over katabolisme lees je meer over deze toestand en hoe je dit kunt voorkomen.

Anabolisme stimuleren met deze tips

Onderstaande tips helpen jou om anabolisme te stimuleren, zodat je lichaam meer spiermassa kan aanmaken. Uiteraard zijn er enorm veel factoren die hier invloed op hebben, maar de meest prominente hebben we hier beneden voor je uitgewerkt.

Doe aan krachttraining

Dit spreekt voor zich, maar als je spiermassa wilt opbouwen is het een logische zet om aan krachttraining te doen. Tijdens de training doe je de spiervezels namelijk op minuscule wijze schade toe. Je lichaam komt op dat moment onder stress te staan, waardoor je eigenlijk in een katabole toestand terecht komt. Dit is echter van korte duur, aangezien het lichaam daarna hard aan de slag gaat om de schade te herstellen. Niets om bang voor te zijn dus!

Door regelmatig aan krachttraining te doen wil het lichaam de spieren weer gaan herstellen. Hierdoor stimuleer je dus anabolisme, aangezien het lichaam de spieren weer wilt opbouwen. Hier komt echter veel meer bij kijken dan enkel de krachttraining. Zo lees je namelijk in de volgende tip dat ook je dagelijkse voeding minstens net zo belangrijk is.

Eet voldoende

Voeding is enorm belangrijk als je in anabole toestand wilt komen. Zo dient je lichaam namelijk voldoende eiwitten binnen te krijgen om spieropbouw te stimuleren. Voor mensen die aan krachttraining doen en graag meer spiermassa willen opbouwen is er een richtlijn voor wat betreft de eiwitinname. Probeer dagelijks rond de 1,8 tot maximaal 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht te consumeren. Dit is namelijk optimaal als spieropbouw je doel is. Anabolisme kan op deze wijze zo goed mogelijk gestimuleerd worden.

hoeveel eiwitten heb je per dag nodig
Ook interessant: Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig?

Kies daarnaast voor voldoende groente en fruit, volkoren en vezelrijke koolhydraten en onverzadigde vetten. Zo voorzie je het lichaam van alle bouwstenen om in anabole toestand te geraken.

Zorg voor voldoende slaap

Voldoende nachtrust is heel belangrijk voor enorm veel lichamelijke processen, waaronder anabolisme. Tijdens je slaap kan je lichaam namelijk écht aan de slag om te gaan herstellen. Je slaap is namelijk het moment waarop je de meeste spiermassa zal aanmaken. Het is hierdoor heel belangrijk dat je voldoende slaapt om ook tijdens de nacht in anabole staat te zijn.

Probeer elke nacht tussen de 7 en 9 uur slaap te halen. Dit zal voor het overgrote gedeelte van de mensen voldoende zijn. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar doorgaans zal dit voldoende moeten zijn om te profiteren van de voordelen die slaap kan bieden op het gebied van anabolisme.

slaaptekort door een vrouw die aan het studeren is aan haar bureau
Ook interessant: Slaaptekort: symptomen en gevolgen

Vermijd stress

Wanneer je stress hebt, reageert het lichaam door een hormoon genaamd cortisol aan te maken. Dit stresshormoon kan zeer negatieve effecten hebben op je (mentale) gezondheid en het correct functioneren van allerlei processen in het lichaam. Anabolisme en cortisol gaan helaas niet goed samen. Sterker nog, wanneer je lijf veel cortisol bevat is de kans groot dat je in katabole toestand verkeert in plaats van in anabole toestand. Dit is dus het tegenovergestelde van wat je eigenlijk wilt.

Het is heel eenvoudig om te schrijven: probeer stress te vermijden, maar we begrijpen dat dit niet zo gemakkelijk is. Toch is het belangrijk hier in ieder geval bij stil te staan en om te proberen stressvolle situaties te vermijden, daar waar mogelijk. Dit kan namelijk positief zijn voor niet alleen de opbouw van je spiermassa, maar zelfs voor je algehele gezondheid. Zeker het proberen waar dus.

aankomen door stress door een vrouw achter een laptop
Ook interessant: Aankomen door stress

Bonustips

We hebben nog een aantal bonustips die anabolisme kunnen stimuleren. We hebben namelijk een blog specifiek over het opbouwen van spiermassa en hoe je dit zo goed mogelijk kunt doen. Ben je benieuwd? Lees dan hier onze blog over spiermassa opbouwen en lees alle belangrijke tips die je gaan helpen met het creëren van meer spiermassa.

Conclusie over anabolisme

We kunnen dus concluderen dat anabolisme een staat is waarin je lichaam onder andere spiermassa kan opbouwen. Deze toestand is te creëren door onder andere aan krachttraining te doen, voldoende eiwitten te eten, goed te slapen en door stress te vermijden. Als het lichaam zoveel mogelijk in anabole staat is, zal je zoveel mogelijk spiermassa opbouwen.

Volg dus de tips uit deze blog (en als aanvulling ook nog deze tips) om ervoor te zorgen dat je er alles aan doet om zo vaak mogelijk een anabole toestand te creëren. Zo zul je uiteindelijk op een zo optimale wijze zoveel mogelijk spiermassa opbouwen. Lijkt ons een zeer mooi resultaat, toch?

Bronvermelding

DailyFit gebruikt uitsluitend kwalitatieve bronnen, zoals wetenschappelijke (meta)studies, om een zo accuraat en betrouwbaar mogelijk advies te geven. Hoewel onze artikelen feitelijk onderbouwd zijn, raden wij in het geval van klachten altijd aan om contact op te nemen met een dokter of specialist.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.