Een kommetje of bakje kwark zal bij de meeste mensen wel eens op tafel hebben gestaan. Als ontbijt, als toetje of als tussendoortje, kwark is erg populair. Dit komt mede doordat menigeen er vanuit gaat dat kwark gezond is. Maar is dat ook wel echt zo? In deze blog behandelen we waarom kwark gezond is (of juist niet) en waar je op moet letten als je kunt kiezen uit verschillende soorten kwark. Daarnaast beantwoorden we nog verschillende vragen over kwark, zoals onder andere wat voor bijdrage het kan leveren voor je darmen of je doel om af te vallen.

Kwark, wat is het?

Het is natuurlijk wel interessant om te weten wat kwark nu eigenlijk is, alvorens we gaan behandelen of het gezond is of niet. Want, waar wordt kwark van gemaakt? Het zal geen verrassing zijn dat kwark wordt gemaakt van melk. Oorspronkelijk enkel van koemelk, maar tegenwoordig mogen hier ook melkbestanddelen aan worden toegevoegd. Wel is er vanuit de Nederlandse Voedselwarenautoriteit een vereiste dat de toevoeging in droge stof een eiwitgehalte van minimaal 60% dient te hebben.

De melk (met eventuele toevoegingen van melkbestanddelen) wordt in de fabrieken aangezuurd met melkzuurbacteriën. Vervolgens wordt er stremsel toegevoegd, waardoor de melk wordt ingedikt. Na dit proces verandert de melk in een dikke vloeibare massa die uitgelekt dient te worden. De resterende melk wordt uitgelekt en de massa die overblijft is kwark.

Kwark zit vol eiwitten

Kwark bestaat dit eigenlijk gewoon uit melk met minimale toevoegingen. Toch zit er in de meeste kwark meer dan de dubbele hoeveelheid eiwitten dan in gewone melk of karnemelk. Dit hoge eiwitgehalte is één van de redenen waarom veel mensen ervan overtuigd zijn dat kwark gezond is. Maar hoe komt het dat dit gehalte zoveel hoger is dan van melk? Dit komt doordat er dus een meer geconcentreerde substantie overblijft, waardoor er per 100 milliliter of 100 gram meer eiwitten overblijven. Dit is tevens ook één van de redenen waarom kwark zo populair is onder sporters.

hoeveel eiwitten heb je per dag nodig
Ook interessant: Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig?

Voedingswaarde van kwark

In onderstaande tabel vind je de voedingswaarde van de drie meest voorkomende kwark soorten, namelijk magere, halfvolle en volle kwark. Uiteraard kan dit verschillen per merk, maar deze getallen (afkomstig van het Nederlands Voedingsstoffenbestand van het RIVM) zullen in grote lijnen weergeven hoe de voedingswaardes zijn opgebouwd. Onderstaande informatie is per 100 gram.

WaardeMagere kwarkHalfvolle kwarkVolle kwark
Energie (kcal)5877129
Eiwit (gr)8,57,57
Koolhydraten (gr)4,944,4
Vetten (gr)0,33,29
Vezels (gr)000

De koolhydraten in kwark bestaan vrijwel volledig uit suiker. Dit is namelijk lactose wat van nature voorkomt in melk en dus ook in kwark. Daarnaast bevat kwark flink wat calcium, fosfor en de vitamines B2 en B12. Al met al zouden we puur op basis van deze informatie al kunnen zeggen dat kwark gezond is. Echter willen we toch de afzonderlijke kwarksoorten nog even behandelen. Onderstaand gaan we wat dieper in op de verschillende soorten kwark.

Ook interessant: Is Yakult gezond?

Welke kwark is gezond?

Nu we wat meer weten over het productieproces van kwark kunnen we inzoomen op de verschillende varianten die je inmiddels kunt kopen. Want, hoe kunnen we nu zeggen dat kwark gezond is als we niet weten over welke variant we het hebben. Onderstaand hebben we naast de drie meest gangbare varianten (mager, halfvol en vol) ook vruchtenkwark benoemd. Gezien deze vaak als dessert wordt gegeten is het interessant om te beoordelen in hoeverre deze gezonder of minder gezond is dan de andere varianten.

Magere kwark

De meest bekende soort is nog altijd de magere (Franse) kwark. Deze kwarksoort bevat de meeste hoeveelheid eiwitten van de standaard varianten én is de goedkoopste. Daarnaast bevat magere kwark erg weinig vetten, waardoor het caloriegehalte laag is. Magere kwark kunnen we dan ook zien als de meest gezonde kwarksoort die je kunt kopen.

Halfvolle kwark

Halfvolle kwark is eigenlijk gewoon magere kwark, met een beetje extra room toegevoegd. Op deze manier wordt het gewenste vetgehalte van de kwak gehaald om het halfvolle kwark te noemen. Hierdoor neemt het eiwitgehalte af en de hoeveelheid vetten en calorieën toe ten opzichte van magere kwark. Halfvolle kwark is dus ook gezond, alleen bevat het per 100 gram iets meer vetten en iets minder eiwit dan magere kwark.

Volle kwark

Volle kwark bestaat, net als halfvolle kwark, uit de magere variant met toegevoegde room. Om volle kwark te krijgen is er natuurlijk best wat room nodig. Dit resulteert zich erin dat 100 gram volle kwark zo’n 8 tot 9 gram vet méér bevat dan magere kwark. Hierdoor is de hoeveelheid calorieën ook een stuk hoger. Houd hier dus rekening mee als je bijvoorbeeld wilt afvallen en niet teveel calorieën wilt consumeren.

Vruchtenkwark

Vruchtenkwark klinkt misschien gezonder door de naam, maar is dat wel zo? Allereerst wordt er bij sommige producten suiker toegevoegd om het zoeter te maken. Let hier dus op alvorens je deze koopt. Daarnaast bevatten veel vruchtenkwarken slechts 40 tot 50% kwark. Dit wordt vervolgens aangevuld met bijvoorbeeld yoghurt en andere ingrediënten. In veel gevallen bestaat niet meer dan 10% van het product uit fruit.

Vruchtenkwark bevat minder eiwitten dan reguliere kwark en heeft daarnaast vaak toegevoegde suikers. In de meeste gevallen zouden we de vruchtenkwark kunnen omschrijven als de minst gezonde variant.

Is kwark gezond als ontbijt?

Veel mensen eten in de ochtend een kommetje kwark met bijvoorbeeld wat muesli of een stukje fruit. Dit kan worden gezien als een bewuste keuze voor een licht en gezond ontbijt. Als je kiest voor magere kwark, dan blijft de hoeveelheid calorieën die consumeert beperkt.

Neem je hier bijvoorbeeld wat havermout en een stukje fruit bij, dan heb je een ontbijt van wellicht 400 calorieën. Dat is een prima start van de dag om je lichaam energie te geven en de spijsvertering weer op gang te laten komen na de nachtrust. Het antwoord is dus ja, kwark is gezond als ontbijt.

Is kwark gezond voor de darmen?

Veel mensen kunnen op jonge leeftijd nog prima zuivel verwerken, maar krijgen hier moeite mee naarmate ze ouder worden. Zo kan het lichaam steeds meer moeite krijgen met het verwerken van lactose, waardoor zuivelproducten ineens voor problemen kunnen zorgen. Voor veel mensen zal kwark dus niet gezond zijn voor de darmen. Als je al gevoelige darmen hebt, dan is het slim om de reguliere kwark te laten staan en te kiezen voor een alternatief zonder lactose. Gelukkig is er tegenwoordig genoeg lactosevrije kwark in de supermarkt te vinden. Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken naar melkvervangers. Deze bevatten vaak geen lactose.

Als je last heb van je darmen eet je misschien onvoldoende vezels. Lees onze blog over voeding met vezels voor meer informatie. Eet jij nauwelijks producten uit deze lijst? Wellicht zorgt dat dan voor je darmproblemen en niet de zuivel die je consumeert.

Kwark en afvallen

Het laatste punt wat we nog behandelen alvorens we het eindoordeel geven of kwark gezond is, is in hoeverre kwark eten en afvallen gecombineerd worden. Hier heerst namelijk toch nog best wat onduidelijkheid over. In de basis is afvallen niet meer of minder dan: minder calorieën consumeren dan je verbrandt. Houd je dit vol, dan val je af.

Magere kwark is in dat geval perfect. Het bevat weinig calorieën en veel eiwitten. Volle kwark bevat aanzienlijk meer calorieën en minder eiwitten. Wanneer je zou kiezen voor volle kwark dien je er dus rekening mee te houden dat je meer calorieën consumeert. Dit heeft dus gevolgen voor hoeveel je daarnaast nog mag eten. Al met al zijn alle soorten kwark prima te consumeren als je wilt afvallen. Let er gewoon op dat je minder calorieën eet dan je verbrandt en je zit goed.

Conclusie: is kwark gezond?

Met de informatie die we nu hebben kunnen we stellen dat kwark gezond is. Natuurlijk is het heel lastig om één product als gezond te bestempelen, omdat het pas écht gezond is als je een veelzijdig eetpatroon hebt. Desalniettemin bevat kwark veel eiwitten, weinig suikers en met name de magere variant weinig calorieën. Daarom concluderen wij: kwark is gezond. Heb je last van lactose-intolerantie? Kies dan voor een lactosevrije vervanger, zoals lactosevrije eiwitpoeders of repen.

Veelgestelde vragen

De vraag of kwark gezond is hebben we dus beantwoord. Dan rest ons enkel nog een aantal andere vragen die invloed kunnen hebben op de keuze of je wel of geen kwark gaat kopen. Lees onderstaande vragen daarom nog even rustig door. Heb je zelf vragen die niet in deze blog zijn beantwoord? Reageer dan onderaan deze pagina en wij beantwoorden je vraag zo snel mogelijk.

Is kwark gefermenteerd?

Nee, kwark is niet gefermenteerd. Yoghurt is daarentegen wél gefermenteerd.

Is kwark vegetarisch?

Nee, kwark is in veruit de meeste gevallen niet vegetarisch. Dit komt doordat er tijdens het productieproces stremsel wordt toegevoegd. Dit stremsel is vaak afkomstig uit de maag van een dier, zoals een rund. Hierdoor is de meeste kwark in de supermarkt niet vegetarisch.

Hoe lang kun je kwark bewaren?

Alle kwarkproducten die je uit de supermarkt haalt hebben een uiterste houdbaarheidsdatum. Deze is echter enkel bedoeld voor als de verpakking nog dicht is. Na openen zal de gemiddelde pot kwark nog zo’n 5 tot maximaal 7 dagen houdbaar zijn.

Kun je kwark eten bij een koolhydraatarm dieet?

Jazeker, het is absoluut mogelijk om kwark te eten bij een koolhydraatarm dieet. De reguliere kwarksoorten bevatten slechts zo’n 4 tot 5 gram koolhydraten per 100 gram. Hierdoor kun je gerust een kommetje kwark nemen en alsnog op je koolhydraten letten.

Bronvermelding

DailyFit gebruikt uitsluitend kwalitatieve bronnen, zoals wetenschappelijke (meta)studies, om een zo accuraat en betrouwbaar mogelijk advies te geven. Hoewel onze artikelen feitelijk onderbouwd zijn, raden wij in het geval van klachten altijd aan om contact op te nemen met een dokter of specialist.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *