Loop jij binnenkort voor de eerste keer de sportschool binnen? Of ben je net begonnen en kun je nog wel wat inspiratie en tips gebruiken? In deze blog hebben we de 10 meest handige fitness tips voor beginners uitgewerkt. Deze tips richten zich op de basis van het sporten en het herstel, zodat jij zeker weet dat je zo efficiënt mogelijk bezig bent. Lees ze daarom eens rustig door, voordat je de sportschool (weer) binnen stapt. Pas je sommige van deze fitness tips al toe? Dan kun je ze uit onderstaande lijst overslaan en direct doorgaan naar de volgende tip.

De 10 beste fitness tips

Onderstaand vind je de 10 fitness tips. Per tip hebben we uitgewerkt wat we er precies mee bedoelen en hoe je het kunt toepassen in je dagelijkse leven of je trainingsschema. De fitness tips zijn gericht op beginners. De tips kunnen daarnaast ook voor mensen die al langer sporten handig zijn. Denk hierbij aan een opfrisser van een aantal dingen die je misschien al weet, maar wellicht vanuit gewoonte niet meer worden toegepast.

Loop voorbereid de sportschool binnen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit geldt ook voor sporten in de sportschool. Vandaar dat we de eerste fitness tip richten op de voorbereiding. Allereerst wil dit zeggen dat je met een plan de sportschool moet binnenkomen. Het zorgt voor veel meer motivatie als je weet welke spiergroepen je gaat trainen en met welke oefeningen je dit gaat doen. Dit zal je progressie goed doen en is dan ook één van de meest belangrijke tips.

Daarnaast richt deze tip zich ook op de spullen die je meeneemt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een (hervulbare) fles water bij je hebt. Zorg er ook voor dat je prettige sportkleding meeneemt en schoenen waar je goed op kunt trainen. Dit maakt de gehele training een stuk aangenamer, waardoor je het beter zult volhouden om gestructureerd naar de sportschool te blijven gaan.

Richt je op de compound oefeningen

Compound oefeningen zijn perfect voor een algeheel sterk en gespierd lichaam. Door het doen van deze oefeningen train je veel verschillende spiergroepen per oefening, waardoor je in één keer meer traint dan wanneer je een isolatie oefening zou doen. Zo zal je balans verbeteren en zal ook de coördinatie tussen je spieren beter worden. Je kunt deze uiteindelijk aanvullen met isolatie oefeningen, maar leg initieel de focus op de belangrijkste ‘grote’ oefeningen.

TIP: Bekijk hier een overzicht van alle fitness oefeningen en filter op compound oefeningen.

Focus op techniek in plaats van gewicht

Deze tip zul je ongetwijfeld wel eens hebben gehoord en dat is niet zonder reden. Te vaak zien we mensen in de sportschool die een oefening niet goed onder de knie hebben en toch steeds meer gewicht toevoegen. Dit kan nadelige gevolgen hebben op je progressie en dat wil je vermijden. Zo kan de kans op blessures toenemen en stimuleer je de spieren minder met een onvolledige beweging dan wanneer je de beweging wel volledig maakt.

Het is dus belangrijk om jezelf niet te laden leiden door je ego. Neem gewoon wat minder gewicht als je de oefening niet goed kunt uitvoeren. Focus op een effectieve techniek en je zult merken dat je op de lange termijn meer progressie kunt maken dan wanneer je te snel te zwaar wilt trainen.

Doe een (kleine) warming-up

Onze lijst met fitness tips zou onvolledig zijn als we niets zouden noemen over een warming-up. Je hoeft echt geen saaie en uitgebreide warming-up te doen, maar het is wel belangrijk om te zorgen dat je spieren een beetje warm zijn. Denk hierbij aan het doen van een paar setjes met licht gewicht of enkel je lichaamsgewicht. Ga je bijvoorbeeld squatten? Begin dan met een lege stang en bouw het langzaam op tot je bij het gewicht bent waarmee je de oefening gaat uitvoeren. Zo ben je goed warm én ben je gewend aan het uitvoeren van de beweging.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Het is erg eenvoudig om jezelf te vergelijken met iemand anders. Dit is echter af te raden, met name voor beginners. Elk mens is anders en zo ook het vermogen om spiermassa op te bouwen, kracht op te bouwen of om vet te verliezen. De enige persoon waarmee jij jezelf moet vergelijken, dat ben jezelf. Focus je op je eigen doelen en je eigen progressie, want aan dat van een ander kun je toch niets veranderen.

Drink voldoende water

Genoeg water drinken is hoe dan ook goed, maar zeker als je meer gaat sporten. Door genoeg water te drinken kan je lichaam de vochtbalans netjes op peil houden en worden afvalstoffen goed afgevoerd. Dit zal weer een positief effect hebben op je herstel, zodat je de volgende training weer fris de sportschool binnen kunt wandelen. Genoeg water drinken kan daarnaast ook nog eens een positief effect hebben op je huid. Win-win dus!

hoeveel water per dag is gezond
Ook interessant: Hoeveel water per dag is gezond?

Vraag om hulp

Schroom niet om een werknemer van de sportschool om hulp te vragen als je het even niet weet. Ze werken er niet voor niks, dus als je twijfelt over een oefening, vraag dan gerust om hulp. Ook als je bijvoorbeeld hulp nodig hebt bij een zwaar setje is het normaal om iemand om hulp te vragen. In zulke gevallen hoeft het vaak niet eens een werknemer van de sportschool te zijn. De meeste mensen die aan het trainen zijn weten zelf hoe lastig het kan zijn als je alleen traint en zullen je graag een handje helpen.

Wees kritisch op je voedingspatroon

Een lijst met fitness tips zonder iets te vermelden over voeding is natuurlijk geen goede lijst. Daarom de tip om kritisch te zijn op je voedingspatroon. Als je meer gaat sporten zul je ook meer voeding tot je moeten nemen. Hierbij dien je er natuurlijk ook op te letten wat je dan eet. Kies voor gezonde producten met veel eiwitten, gezonde vetten en hoogwaardige koolhydraten.

Je lichaam zal op twee manieren meer calorieën gaan verbranden. Allereerst zul je door de inspanning van de trainingen extra calorieën verbranden. Daarnaast zal je lichaam ook in rust meer calorieën gaan verbranden naarmate je meer spiermassa hebt opgebouwd. Als je wilt aankomen en spiermassa wilt opbouwen, zul je dit waarschijnlijk moeten compenseren door meer te gaan eten.

Wil je graag afvallen? Zorg er dan wel voor dat je lichaam genoeg binnenkrijgt om te herstellen. Wanneer je ineens een stuk minder gaat eten én meer gaat sporten, kun je zomaar eens te snel afvallen, wat je eigenlijk ook wilt vermijden.

Zorg voor voldoende herstelmomenten

Alle behandelde fitness tips gaan er tot nu toe over wat je het beste kunt doen. Deze tip gaat over wat je juist niet moet doen. Of beter gezegd, wanneer je af en toe niets moet doen. Het is namelijk erg belangrijk om voldoende rustmomenten te nemen, zodat je lichaam goed kan herstellen van de extra inspanning.

Dit kan door middel van het inplannen van rustdagen na zware trainingen, maar bijvoorbeeld ook door voldoende te slapen. Doe je dit onvoldoende, dan zul je na verloop van tijd aan je lichaam voelen dat het zich niet optimaal meer kan herstellen. Dit kan daarnaast ook nadelige gevolgen hebben voor je motivatie. Zorg er dus altijd voor dat je voldoende rust krijgt en je lichaam op efficiënte wijze kan herstellen.

Doorzettingsvermogen is belangrijk

De laatste fitness tip is zeker niet de minste: je doorzettingsvermogen is allesbepalend. Uiteindelijk ben jij toch de degene die het moet gaan doen en niemand anders. Het is dan ook erg belangrijk om bij jezelf na te gaan waarom je bent begonnen en wat je uiteindelijke doel is. Wanneer je dit altijd in je achterhoofd houdt, zul je jezelf er constant aan herinneren waarom je niet de kantjes er vanaf moet lopen.

Zorg er dus voor dat je het doorzettingsvermogen hebt om structureel naar de sportschool te gaan. Daarnaast dien je ditzelfde doorzettingsvermogen te gebruiken om de fitness tips uit dit artikel toe te passen in je trainingen en je dagelijkse leven.

Hoe deze 10 fitness tips toepassen?

Heb je moeite om alle fitness tips uit dit artikel toe te passen? Doe het dan stap voor stap. Het kost namelijk best wat tijd voordat iets een gewoonte wordt. Als je alle tips in één keer wilt toepassen, kan dit wellicht wat veel van het goede zijn. Probeer er daarom gewoon eerst twee of drie uit, alvorens je weer een extra gewoonte gaat toevoegen aan je routine. Je zult merken dat het makkelijker is om zo steeds één nieuwe gewoonte creëren, in plaats van alles in één keer te proberen.

Lukt het je wel om alle tips direct toe te passen? Dan zouden we dat ook zeker aanraden. Zo ga je meteen zo efficiënt mogelijk aan de slag en ben je elke dag een stapje dichter bij je gewenste einddoel.

TIP: Meer van zulke blogs vind je in de categorie krachttraining.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *