Menu Open Search Close Chevron Left Chevron Right Chevron Down Chevron Up Right Arrow Circle Funnel Filter Checkmark Clock Calendar Research Tip Update share facebook instagram linkedin
is een rauw ei eten gezond of ongezond

Rauw ei eten: wel of niet doen?

Een paar eitjes kapot tikken, een glas vullen en deze vervolgens opdrinken. Veel mensen zagen het acteur Sylvester Stallone voor het eerst doen in de Rocky Balboa film. Verschillende bodybuilders uit de jaren 70 en 80 waren ook niet vies van een paar rauwe eieren en zelfs in producten als mayonaise of tiramisu vind je het terug. Veel mensen zetten hier echter vraagtekens bij. Opmerkingen zoals “een rauw ei eten is heel ongezond” of “van rauwe eieren krijg je toch salmonella?” hoor je vaak voorbij komen. In deze blog ontdek je of een rauw ei eten wel echt zo slecht is.

Waarom eten mensen rauwe eieren?

Allereerst zullen vrij veel mensen rauw ei eten zonder dat ze dit door hebben of hierbij stil staan. Denk hierbij aan zelfgemaakte chocolademousse, tiramisu of mayonaise. Rauwe eieren worden al vele jaren gegeten, simpelweg omdat ze bepaalde gerechten gewoon lekkerder of luchtiger maken. Het is dus vaak niet zo dat mensen er bewust voor kiezen, maar het gewoonweg eten zonder hierbij na te denken.

Dan is er natuurlijk nog een groep die er wel bewust voor kiezen om één of meerdere rauwe eieren te eten. Dit zijn de mensen die dit doen om op deze manier extra eiwitten te consumeren. Denk hierbij aan bodybuilders, krachtsporters, etc. Dit kan een rauw ei in een shake zijn, maar ook gewoon een glas met twee of drie eieren die regelrecht opgedronken worden. Erg smakelijk is het niet, dus zonder een bepaalde drijfveer (in dit geval extra proteïne) zul je dit vrijwel niemand zien doen.

eieren zijn voeding met veel eiwitten in een eierdoos in de keuken
Ook interessant: Voeding met veel eiwitten: een overzicht

De voordelen van rauw ei eten

Nu vraag je je wellicht af: zijn er voordelen aan het eten van rauwe eieren? Ja die zijn er wel degelijk. Bekijk hieronder de drie belangrijkste voordelen van rauwe eieren.

Rauwe eieren zijn enorm voedzaam

Een rauw ei eten klinkt zo slecht nog niet als je hoort wat er allemaal in een ei zit. Ze zitten namelijk tjokvol met gezonde vetten, vitamines en mineralen. Een groot rauw ei bevat namelijk zo’n 6 tot 7 gram eiwit, rond de 5 gram vetten (meer dan de helft onverzadigd) en vitamines A en B.

Daarnaast zijn rauwe eieren rijk aan choline, een stofje dat enorm belangrijk is voor het adequaat functioneren van ons lichaam. Zo speelt het bijvoorbeeld een belangrijke rol voor onze hersenfunctionaliteit.

Er gaan geen vitamines of mineralen verloren

Wanneer eieren voor langere tijd verhit worden, is het zeer waarschijnlijk dat een gedeelte van de voedingsstoffen verloren gaan. Rauwe eieren worden logischerwijs niet verhit, dus alle vitamines, mineralen en antioxidanten blijven volledig aanwezig in het ei.

Eenvoudig wat extra eiwitten consumeren

Een rauw ei eten kan in een paar seconde gebeuren, omdat je het als het ware kunt wegdrinken. Daarnaast is het heel eenvoudig toe te voegen aan een shake in de blender. Zo kun je op een gemakkelijke manier toch wat extra eiwitten, vetten, vitamines en mineralen consumeren.

Tip

Vind je het scheiden van je eiwit ook zo’n gedoe, of wil je gewoon niet zoveel eidooiers eten? Probeer dan eens 100% vloeibaar ei-eiwit!

De nadelen van rauw ei eten

Jammer genoeg zijn er ook nadelen verbonden aan het eten van rauwe eieren. Hieronder behandelen we de drie belangrijkste nadelen die het eten van rauw ei minder aantrekkelijk kunnen maken.

Lagere opname van eiwitten?

Eet of drink jij rauw eieren voor de extra eiwitten, dan is dit onderdeel extra belangrijk voor jou. Het is namelijk mogelijk dat onze spijsvertering erg slecht is in het succesvol verteren van rauwe eieren. Onderzoekers van een studie uit 1998 concludeerde namelijk dat de verteerbaarheid van een rauw ei slechts zo’n 50% is. Dit wil dus zeggen dat je maar de helft van de eiwitten (proteïnes) zou kunnen opnemen. Hierbij dienen we wel te vermelden dat het één enkele studie betreft en slechts vijf personen onderzocht werden. Dit maakt het dus onmogelijk om hier harde conclusies uit te trekken.

Eet jij rauwe eieren voor de extra eiwitten? Dan bestaat er dus een kans dat dit minder efficiënt is dan het eten van een gekookt eitje.

hoeveel eiwitten heb je per dag nodig
Ook interessant: Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig?

Rauwe eieren en salmonella

Salmonella komt nog steeds voor, maar niet in extreme mate. Zo zijn ongeveer 3 op de 10.000 eieren besmet met salmonella. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu worden er nog jaarlijks zo’n 30.000 mensen in Nederland ziek door een salmonella gerelateerde infectie. Dit wil dus zeggen dat het wel degelijk mogelijk is om salmonella te krijgen. Rauw ei eten vergroot deze kans, simpelweg omdat rauwe eieren besmet kunnen zijn.

De veiligere optie is om het ei voldoende te verhitten door deze bijvoorbeeld te koken. Het verhitten van een ei zorgt ervoor dat de salmonellabacterie wordt gedood. De veiligste keuze is dus altijd om een ei te verhitten alvorens je deze eet.

Gezien de beperkte mate waarin salmonella voorkomt is het echter niet iets waar je je ontzettend veel zorgen over hoeft te maken. De kans is natuurlijk aanwezig, maar een rauw ei eten geeft absoluut geen garantie dat je ziek gaat worden. Voor zwangere vrouwen raden we het eten van rauwe eieren echter wel af, om ieder risico te vermijden.

Mogelijk slechtere opname van vitamine B8

Het consumeren van rauwe eieren kan er mogelijk voor zorgen dat je lichaam vitamine B8 (biotine) slechter kan opnemen. Rauwe eieren zijn namelijk rijk aan avidine. Dit stofje bindt zich in ons lichaam aan biotine, waardoor deze vitamine minder goed wordt opgenomen. Wanneer je veel rauwe eieren consumeert, zou het zomaar eens mogelijk zijn dat je een tekort krijgt aan biotine.

De kans dat dit gebeurt is echter zeer klein. Je moet namelijk dagelijks behoorlijke hoeveelheden rauwe eieren consumeren voordat het zo ver komt.

magnesium in voeding van cacao en amandelen
Ook interessant: Magnesium in voeding, wat kun je eten?

Dus, is een rauw ei eten gezond of ongezond?

Rauwe eieren hebben in principe alle gezondheidsvoordelen van gekookte eieren. Om het duidelijk samen te vatten zie je hier de belangrijkste conclusies uit deze blog op een rijtje:

  • Eieren zitten boordevol gezonde voedingsstoffen
  • Bij het verhitten van een ei gaan er mogelijk voedingsstoffen verloren, bij een rauw ei dus niet.
  • De opname van proteïne is bij rauwe eieren mogelijk lager
  • Er bestaat een kans op salmonella bij het eten van rauwe eieren
  • Mogelijk wordt vitamine B8 slechter opgenomen als je veel rauwe eieren consumeert

Al met al zal het grootste risico in het het eten van een rauw ei zitten in de kans op salmonella. In Nederland worden jaarlijks dus zo’n 30.000 mensen ziek door de salmonella bacterie en zo’n 3 op de 10.000 eieren zal besmet zijn met de bacterie. Bepaal voor jezelf of de voordelen van een rauw ei eten afwegen tegen de mogelijkheid dat je salmonella oploopt.

Tip

Wil jij extra eiwit binnen krijgen, maar vermijd je toch liever rauwe eieren? Probeer dan eens eiwitpoeder van verse eieren! Doordat de ei-eiwitten worden gepasteuriseerd, worden microben zoals de salmonellabacterie gedood. Bovendien is het ook nog eens lactosevrij!

Behoor je tot de groep mensen waarbij een salmonella ernstige gevolgen kan hebben, dan is het aan te raden geen rauwe eieren te eten. Onder deze groep verstaan we o.a. jonge kinderen, bejaarden, zwangere vrouwen en mensen met andere aandoeningen waarbij een salmonella infectie gevaarlijk kan worden.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.