Menu Open Search Close Chevron Left Chevron Right Chevron Down Chevron Up Right Arrow Circle Funnel Filter Checkmark Clock Calendar Research Tip Update
zonnebank vitamine d

Maak je onder de zonnebank vitamine D aan?

Zoals veel mensen inmiddels wel weten, maken we vitamine D aan door zonlicht op onze huid te krijgen. Dit is een belangrijke vitamine die we nodig hebben voor allerlei processen in ons lichaam. Sommige mensen denken dat je ook onder de zonnebank vitamine D aanmaakt, terwijl andere zeggen dat dit niet waar is. Ook zijn er zonnestudio’s die speciale vitamine D zonnebanken hebben. Maar kan dit überhaupt wel? En zo ja, is het wel veilig? Wij zochten het voor je uit in deze blog.

Wat is vitamine D?

Voordat we gaan kijken naar de combinatie tussen de zonnebank en vitamine D, dienen we eerst uit te leggen wat vitamine D nu eigenlijk is. Ons lichaam kan deze vitamine zelf aanmaken, wat vrij uniek is, aangezien dit bij veel andere vitamines niet het geval is. De vitamine is vetoplosbaar en komt in verschillende soorten voeding voor. Veel dierlijke producten hebben van nature vitamine D3, waardoor je ook door het consumeren van dierlijke producten, zoals vette vis of eieren, een goede hoeveelheid vitamine D binnen kunt krijgen.

Het is een vitamine die we allemaal nodig hebben, aangezien het bijdraagt aan onder andere sterke botten, gezonde tanden, goed werkende spieren en een gezond immuunsysteem. Al met al reden genoeg om ervoor te zorgen dat je voldoende vitamine D in je lijft hebt, toch?

zonlicht
Ook interessant: Zonlicht: hoe goed of slecht is het?

Hoe zorg je voor voldoende vitamine D?

Je kunt dus op twee manieren je dagelijkse behoefte aan vitamine D krijgen, namelijk via voeding en via zonlicht. Of de zonnebank een derde manier is beantwoorden we zo meteen. Zoals we hierboven al hebben uitgelegd kun je de vitamine dus binnenkrijgen door verschillende dierlijke producten te consumeren. Het allerbeste product hiervoor is vette vis, zoals regenboogforel, zalm of makreel. Ook eieren, vlees en roomboter bevatten vitamine D en vaak wordt het toegevoegd aan halvarine en margarine. Als het als extra ingrediënt is toegevoegd kun je dit zien op de verpakking van het product.

Tip

Lukt het je niet om voldoende vitamine D binnen te krijgen? Probeer dan eens een vitamine D supplement.

Veel mensen denken dat de zonnebank vitamine D aanmaakt, omdat zonlicht dit ook doet. Maar hoe werkt deze aanmaak via zonlicht eigenlijk? Wanneer zonlicht op onze blote huid schijnt, wordt je lichaam gestimuleerd om vitamine D aan te maken. Hiervoor dien je gemiddeld gezien 15 tot 30 minuten per dag onbeschermd zonlicht op ten minste je gezicht en handen te krijgen. Dit geldt met name voor mensen met een lichte huid. Mensen met een donkere huidskleur hebben doorgaans iets meer tijd in de zon nodig. Dit komt doordat het zonlicht moeilijker in de huid kan doordringen.

Nu we weten hoe de aanmaak van vitamine D werkt, kunnen we ook onderzoeken of een zonnebank vitamine D kan aanmaak kan stimuleren. Dit lees je hier beneden.

Kan de zonnebank vitamine D aanmaak stimuleren?

Het korte antwoord is ja, de zonnebank kan de vitamine D aanmaak stimuleren. Je dient je echter af te vragen of je dat wel moet willen. Zo raadt de KWF Kankerbestrijding het gebruik van de zonnebank volledig af, door de zeer hoge UV-straling die je huid op korte tijd krijgt te verduren. Dit betekent natuurlijk ook dat het wordt afgeraden als je het doet voor meer vitamine D aanmaak.

De UV-straling van voldoende zonlicht voor meer vitamine D aanmaak is minder hoog dan de UV-straling die de zonnebank afgeeft. Hierdoor is natuurlijk zonlicht een veel betere manier om de vitamine D aanmaak te stimuleren. Je hoeft hiervoor dus niet in de felle zon te lopen, maar gematigd zonlicht is al voldoende. Daarnaast hoef je ook niet met je hele lichaam in de zon om een adequate hoeveelheid aan te maken, terwijl dit bij de zonnebank wel het geval is. Hierdoor is de kans op schade aan de huid bij de zonnebank vele malen groter.

Vitamine d-tekort kan ontstaan bij te weinig zonlicht
Ook interessant: Vitamine D-tekort: symptomen

Zijn speciale vitamine D zonnebanken wel beter?

Verschillende zonnestudio’s hebben zonnebanken die claimen de vitamine D productie nog veel meer te stimuleren dan een reguliere zonnebank. Dit kan misschien ook echt zo zijn, maar dit neemt niet weg dat het nog steeds zeer schadelijk kan zijn voor de huid. Er zijn trouwens ook mensen die regelmatig onder de zonnebank gaan en onbeschermd onder de felle zon liggen, zonder dat ze hier klachten door krijgen. Ook dat is absoluut mogelijk. De kans op een vervelende huidaandoening en zelfs huidkanker wordt er echter wel degelijk door vergroot.

Dus, vitamine D via de zonnebank: ja of nee?

Het antwoord op de vraag of je onder de zonnebank vitamine D aanmaakt is dus ja. Alleen raden wij dit wel af. Er zijn genoeg andere methoden om je vitamine D gehalte op een gezonde manier te verhogen en op peil te houden. Allereerst natuurlijk door op je handen en gezicht 15 tot 30 minuten zonlicht per dag te krijgen. Daarnaast ook via het consumeren van voeding met veel vitamine D, zoals het eten van vette vis, eieren, vlees, roomboter en sommige soorten margarine of halvarine.

Als laatste kun je natuurlijk ook kiezen voor een vitamine D supplement. Onze voorkeur gaat uit naar het zo min mogelijk gebruik van supplementen als je het niet nodig hebt, maar voor mensen die een vitamine D-tekort hebben kan een supplement absoluut een goede oplossing zijn.

Het geld dat je bespaart door niet meer naar de zonnestudio te gaan kun je dus beter besteden aan af en toe een lekkere vette vis of aan een goed vitamine D supplement. Naar de zonnebank gaan voor vitamine D is onze optiek geen goed idee en dat raden we dan ook af.

Tip

Meer van zulke blogs lees je in de categorie gezondheid.

Bronvermelding

DailyFit gebruikt uitsluitend kwalitatieve bronnen, zoals wetenschappelijke (meta)studies, om een zo accuraat en betrouwbaar mogelijk advies te geven. Hoewel onze artikelen feitelijk onderbouwd zijn, raden wij in het geval van klachten altijd aan om contact op te nemen met een dokter of specialist.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *