Een ab wheel is een klein en simpel apparaatje dat je in veel sportscholen kunt vinden. Gezien de compactheid en lage prijs is het ook een trainingsitem dat veel mensen zelf in huis hebben. Je kunt er namelijk heel eenvoudig oefeningen voor je buikspieren mee doen. Maar, wat is een ab wheel nu eigenlijk? En hoe kun je het gebruiken? In deze blog geven we je alle informatie die je nodig hebt. Zo kun je goed voorbereid aan de slag.

Wat is een ab wheel?

Een ab wheel is een heel simpel en eenvoudig apparaatje. De standaard uitvoering is één klein wiel met aan beide zijden een handvat om het vast te grijpen. Je kunt het wieltje dus rollen door het aan beide kanten vast te houden. Daarnaast zijn er ook ab wheels die twee wieltjes hebben. Hiermee wordt het eenvoudiger om balans te houden tijdens het uitvoeren van een oefening.

Ook zijn er ab wheels met een extra groot wiel of met steuntjes voor je voeten in plaats van je handen. Genoeg varianten dus. Dit betekent natuurlijk ook dat je er verschillende oefeningen mee kunt doen. Onderstaand vertellen we eerst waar je zelf het product kunt aanschaffen. Vervolgens lees je informatie over de verschillende oefeningen die je kunt doen met een ab wheel.

Schuine buikspieren trainen in de sportschool
Ook interessant: Schuine buikspieren trainen

Waar kun je een ab wheel kopen?

Het is tegenwoordig heel eenvoudig om aan een ab wheel te komen. Ze zijn namelijk te koop bij vrijwel elke aanbieder van fitnessaccessoires. Zo zijn ze verkrijgbaar bij verschillende bekende merken, maar bijvoorbeeld ook merkloos of van huismerken van bepaalde winkels. Onderstaand hebben we een aantal online aanbieders geplaatst waar je eenvoudig en snel een ab wheel kunt bestellen.

Wanneer je op één van onderstaande links klikt, opent deze pagina zich in een nieuw tabblad, zodat je gewoon kunt doorlezen om daarna het online aanbod van ab wheels te bekijken.

Bekijk ab wheel van Bol.com
Bekijk ab wheels van Decathlon
Bekijk ab wheel van Body en Fit
Bekijk ab wheels van Betersport
Bekijk ab wheels van Gorillasports

Ab wheel oefeningen

Dit brengt ons bij de volgende vraag. Wat kun je met een ab wheel doen? Om deze vraag goed te beantwoorden hebben we de 4 beste oefeningen uitgewerkt in dit artikel. Bij elke oefening vind je uitleg over hoe je het moet uitvoeren en wat het nut is van de betreffende oefening. Zo kun jij direct al aan de slag.

Ab wheel rollout

De meest bekende oefening om uit te voeren met een ab wheel is de rollout. Deze oefening vergt overigens nog een fitnessmatje of andere zachte ondergrond. Je begint op je knieën met de ab wheel in je handen. Vanuit deze beweging rol je voorzichtig naar voren, terwijl je de buikspieren flink aanspant. Rol door tot je gezicht bijna de grond raakt en houdt deze positie heel even vast. Rol vervolgens weer terug naar de startpositie. Naast je buikspieren train je ook je rug, schouders en armen met deze oefening.

Bekijk hier uitgebreide informatie over de ab wheel rollout.

Ab wheel plank

Een reguliere plank is een oefening die bij de meeste sportschoolbezoekers wel bekend is. Een plank met een ab wheel is dan weer een stuk minder bekend. Dit kan er zowel door komen dat niet iedereen bekend is met een ab wheel, maar ook doordat de oefening vrij moeilijk is en dus minder bekendheid geniet dan de minder ingewikkelde oefeningen. De oefening zorgt voor sterkere buikspieren, rugspieren, schouderspieren én sterkere armspieren (met name de triceps).

Ga weer op je knieën zitten en neem de ab wheel in beide handen vast. Rol een stukje naar voren en beweeg vervolgens je knieën van de grond. Zorg dat zowel je benen als je rug geheel gestrekt zijn. Houd je armen ongeveer ter hoogte van je schouders. Tijdens het planken kun je proberen om je armen iets verder naar voren te bewegen. Houd er rekening mee dat het erg snel zwaar kan worden als je de armen te ver naar voren beweegt.

Hands to feet

Waarschijnlijk één van de moeilijkste oefeningen die je kunt doen: hands to feet. Deze oefening is alleen geschikt voor gevorderden en vergt erg veel controle en kracht rond je middel en armen. Bij deze oefening dien je met je benen recht langs elkaar te staan. Neem de ab wheel in beide handen vast en plaats deze op de grond. Je kunt je benen licht buigen, zodat de startpositie wat comfortabeler is.

Beweeg nu de ab wheel langzaam naar voren terwijl je de buikspieren stevig aanspant. Je knieën mogen de vloer niet raken tijdens de gehele beweging. Rol door tot je met je gezicht bijna de vloer raakt. Vanaf dit punt beweeg je weer terug omhoog, tot je de startpositie weer hebt bereikt.

Je zult deze oefening in vrijwel je gehele bovenlichaam voelen, met de nadruk op je buikspieren natuurlijk.

Buikspieroefeningen in bed doen met deze 5 oefeningen van DailyFit
Ook interessant: Buikspieroefeningen in bed

Ab wheel push-ups

De laatste oefening die we in deze blog behandelen is de ab wheel push-up. Dit is een combinatie van een reguliere push-up en een ab wheel plank. Met deze oefening train je de triceps, schouders en borst, naast dat je natuurlijk de buikspieren traint.

Volg de stappen van de ab wheel plank om tot een plank positie te komen. Vervolgens buig je de ellebogen en zak je gecontroleerd omlaag met je bovenlichaam. Zak omlaag tot je niet meer kunt en druk jezelf vervolgens weer omhoog. Dit allemaal terwijl je de balans bewaard.

Veelgestelde vragen

We ronden deze blog af met een aantal veelgestelde vragen over de ab wheel. Heb je na het lezen van alle informatie in deze blog alsnog vragen? Laat dan een bericht achter onderaan deze pagina. Wij zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Is een ab wheel effectief?

Ja, een ab wheel is zeker effectief voor het trainen van een sterke core en dus ook je buikspieren. Voor een beginnende sporter kan het wellicht nog wat lastig zijn om het meteen op correcte wijze te kunnen gebruiken. Als je eenmaal meer ervaren bent, dan is het een top accessoire om te gebruiken tijdens je trainingen.

Welke spieren kun je trainen met een ab wheel?

Allereerst train je natuurlijk je buikspieren. Hier blijft het echter niet bij. Doordat je je gehele bovenlichaam op spanning dient te houden, worden ook de spieren in je rug gebruikt. Daarnaast gebruik je met sommige oefeningen ook je schouderspieren. Tevens worden ook je armen constant gebruikt om de handvatten goed vast te houden en om balans te bewaren.

Ab wheel vervangen door barbell?

Wanneer je geen ab wheel tot je beschikking hebt is het een optie om een barbell te gebruiken. Je kunt hier namelijk aan beide zijden een schijf hangen, waardoor je de barbell ook kunt rollen over de vloer. Je kunt er dan vergelijkbare oefeningen mee doen.

Ab wheel vs planks?

Planking is zeer goed voor een sterke core, maar dat is de ab wheel ook. Je hebt meer variatiemogelijkheden dan wanneer je enkel zou planken. Zo houd je de trainingen ook divers en heb je voldoende keuze uit geschikte oefeningen voor je core. Al met al is het dus zeker niet verkeerd om er een aan te schaffen.

TIP: Meer van zulke blogs vind je in de categorie krachttraining.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *