Gezond eten in een gezin met kinderen; voor veel ouders een dagelijkse uitdaging. Voedzame en gevarieerde maaltijden op tafel zetten die je kinderen ook nog eens lusten is niet altijd even makkelijk. Dat is waar het nieuwe kookboek van Mark van Oosterwijck, FitChef Family, om de hoek komt kijken. In deze review lees je alles over FitChef Family, zoals de inhoud, plus- en minpunten en uiteraard ons eindoordeel. Lees gauw verder en kom erachter of dit kookboek iets voor jou is!

Wie is Mark van Oosterwijck?

Mark van Oosterwijck FitChef

Allereerst is het goed om iets meer te weten te komen over de schrijver van FitChef Family. Mark van Oosterwijck is auteur en online voedingscoach. In zijn jeugd heeft hij te maken gehad met overgewicht. Dit heeft hem in aanraking gebracht met fitness en gezonde voeding, wat hem er uiteindelijk toe heeft gezet om zijn kennis en ervaring met anderen te delen. Iets dat wij bij DailyFit kunnen beamen.

FitChef Family is het derde boek van Mark van Oosterwijck. Eerder schreef hij al twee andere delen in de FitChef reeks, namelijk FitChef (deel 1) en FitChef Turbo (deel 2). Beide kookboeken zijn enorm goed ontvangen en hoog beoordeeld door tientallen kopers. FitChef bevat 105 eiwitrijke recepten, terwijl FitChef Turbo zich meer richt op de snelle keuken met 85 eiwitrijke recepten die binnen 15 minuten op tafel staan. De twee kookboeken zijn ook als supervoordelige combideal aan te schaffen!

Voor wie is FitChef Family?

De naam verklapt het natuurlijk al. Waar de voorgaande twee edities van FitChef vrij algemeen op eiwitrijke recepten waren ingestoken, richt FitChef Family zich specifiek op gezond eten in een gezin met kinderen. De recepten in dit kookboek zijn dus voor zowel jong als oud. Het fijne aan de recepten is dat het merendeel ook vrij eenvoudig te bereiden is. Dit maakt het ook leuk en makkelijk om eens samen met je kinderen in te keuken te staan!

Wat voor recepten staan er in FitChef Family?

Om het boek overzichtelijk te houden en omdat ieder gezin weer andere wensen heeft, is het ingedeeld in 11 verschillende hoofdstukken. Zo vind je altijd wel recepten die geschikt zijn voor jouw situatie.

Als er weinig tijd is om te koken

Heb je niet zoveel zin of tijd om uitgebreid te koken? Dan bieden de recepten in dit hoofdstuk je voldoende inspiratie om in minder dan een half uur een gezonde maaltijd op tafel te zetten.

Als er meer ruimte is voor koken

Wil je je een keer wat meer uitsloven en vind je het niet erg om wat langer in de keuken te staan? Dan kun je een van deze recepten proberen om jezelf en je gezin te trakteren op een heerlijke maaltijd.

Als er iemand gaat sporten

De meeste ouders kennen het wel. De kinderen moeten naar voetbal-, hockey- of zwemtraining. Je moet je in allerlei bochten wringen om het eten op tijd op tafel te krijgen, en niet iedereen kan samen eten. De recepten in dit deel bieden hierbij een uitstekende uitkomst. De maaltijden zijn eenvoudig in bakjes te verdelen, zodat iedereen zijn of haar eten kan opwarmen wanneer het uitkomt. Je kunt het daardoor al ruim van tevoren bereiden.

Gezellig weekend koken

In deze categorie vind je recepten die je samen met je kinderen op een rustige weekenddag kunt maken. De bereidingstijd is niet per se lang, maar de gerechten zijn wel ideaal om even rustig voor te gaan zitten en gezellig samen op te eten.

TV dinner

Een avondje eten afhalen of bestellen en voor de TV opeten is voor veel gezinnen een gewoonte. Het nadeel is dat deze maaltijden vaak wat ongezonder zijn. Wil je graag met z’n alleen voor de TV eten maar dan met een gezonde maaltijd? Dan zijn deze recepten perfect om te maken. Ze zijn allemaal binnen een half uur te bereiden en zijn ook nog eens makkelijk vanaf schoot op te eten!

Ontbijt

Ontbijt is iets dat door veel mensen wordt overgeslagen, maar is misschien wel een van de belangrijkste maaltijden. Om de dag goed te beginnen heeft FitChef Family daarom een aantal ontbijtrecepten die rijk zijn aan eiwitten, langzame koolhydraten en voedingsvezels. Zo begin je je ochtend vol energie en voorkom je pieken in je bloedsuikerspiegel.

Meeneemlunch

In dit hoofdstuk vind je recepten voor lunch die makkelijk zijn mee te nemen. Zo kunnen jij en je kinderen ook van een gezonde maaltijd genieten op werk, school of onderweg. Deze recepten zijn bovendien prima de dag van tevoren te bereiden. Zo hoef je ‘s ochtends niet te haasten. Houd je ook nog eens meer tijd over voor een goed ontbijt. 😉

Snacks om mee te nemen

Even iets snacken in de loop van de dag is iets waar we bijna allemaal wel schuldig aan zijn, of je nu jong of oud bent. Met deze snack recepten kun je dit op een gezonde en verantwoorde manier doen, want snacken hoeft niet slecht te zijn! Ideaal als extraatje na je lunch.

Familie over de vloer

Speciaal voor feestjes en verjaardagen heeft FitChef Family enkele recepten om zowel zoete als hartige snacks te bereiden. Zo kan je bezoek op een gezonde en verantwoorde manier genieten van overheerlijke hapjes.

Kids in de keuken

Hoewel een groot deel van de recepten in dit kookboek vrij eenvoudig te maken zijn, is er toch een toegewijd hoofdstuk aan recepten om samen met je kinderen te maken. De recepten in dit hoofdstuk zijn nog net wat simpeler en eenvoudiger te bereiden. Zo kun je je kinderen niet alleen laten experimenteren met gezond eten, maar het ook nog eens zelf laten maken!

Basisrecepten

Als laatste bevat het boek ook een aantal basisrecepten om zelf gezonde sausjes, dips en spreads te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mayonaise, tomatenketchup, guacamole, hummus of pesto.

Pluspunten

Toen we FitChef Family voor het eerst in onze handen hadden was de eerste indruk meteen goed. Het boek is voorzien van een stevige hardcover en voelt erg degelijk aan. Ook het design van de cover en de pagina’s is van hoge kwaliteit. Iedere receptenpagina is vormgegeven in een overzichtelijke en handzame layout. Zo is ieder recept voorzien van:

  • Bereidingstijd
    Een schatting van de tijd die je nodig hebt om het gerecht te maken, plus eventuele extra tijd die nodig is om het bijvoorbeeld te laten rusten of te garen in de oven.
  • Portiegrootte
    Een indicatie van de portiegrootte van het recept. De meeste recepten zijn gebaseerd op 4 personen. De recepten voor bijvoorbeeld snacks of basisrecepten kunnen hiervan afwijken.
  • Voedingswaarden
    Een handig overzicht van de macrovoedingsstoffen per persoon; calorieën, eiwit, koolhydraten, vet en voedingsvezels.
  • Ingrediënten & benodigdheden
    Een lijstje met ingrediënten met de benodigde hoeveelheid, maar ook andere benodigdheden zoals een ovenschaal of staafmixer.
  • Stapsgewijze uitleg
    Een beknopte maar handige stapsgewijze uitleg die jou en je kinderen door de bereiding van de gerechten heen helpt.
  • Tip
    Een handige tip per gerecht om bijvoorbeeld te variëren of het gerecht nog verder te verrijken met andere ingrediënten.
  • Afbeelding
    Een mooie full-page afbeelding van het gerecht. Geen zorgen als het er bij jou niet zo mooi uitziet, het smaakt vast net zo lekker. 😉

Alle recepten in FitChef Family zijn zoveel mogelijk afgestemd op een gezond en gevarieerd eetpatroon. De gerechten hebben een goede balans in koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten. Doordat de recepten gebruik maken van veel verschillende groenten en fruit zitten de recepten ook boordevol belangrijke vitamines en mineralen. Er is hier en daar ook ruimte voor snacks zoals een muffin, maar dan wel met zoveel mogelijk gezonde en verse ingrediënten.

Wat wij overigens misschien nog wel het beste vinden aan FitChef Family, is dat het naast recepten ook een hoop tips en weetjes bevat. Zo vertelt het boek je bijvoorbeeld de verschillen tussen diepvriesfruit en vers fruit, of alle ins- en outs over vetten. Niet alleen interessant voor je kinderen, maar ook voor jezelf. Ook staan er handige tips in om je kinderen een gezond eetpatroon aan te leren, en om gezond eten bovendien ook nog eens leuk te maken!

Minpunten

Ondanks dat FitChef Family erg goed in elkaar steekt, zijn er toch een tweetal punten om rekening mee te houden als je het kookboek wilt kopen. Hoewel er aardig wat vegetarische recepten in het boek staan, is de keuze voor veganistische recepten erg beperkt. Mocht je nu graag veganistisch willen eten, dan is dit wellicht niet direct het kookboek voor jou. Je kunt de recepten echter altijd aanpassen naar je eigen wensen en dierlijke ingrediënten vervangen door plantaardige varianten. De recepten zitten verder namelijk wel boordevol groenten en fruit.

Hoewel FitChef Family echt gericht is op een gezin met kinderen, is het absoluut geen bakboek. Er is hier en daar ruimte voor een gebakje, maar deze zul je niet in overvloed aantreffen. Wat ons betreft niet zo zeer een minpunt, maar wel belangrijk om te weten om verwachtingen te managen.

Smaaktest

Het zou natuurlijk geen échte review zijn als we zelf geen recepten zouden hebben geprobeerd. Zo hebben we bijvoorbeeld de winterwarme runderstoof, Mexicaanse bonen met ei en avocado, en kruidige pompoensoep met balletjes uitgeprobeerd. Deze gerechten waren allemaal rijk van smaak en zaten boordevol verse ingrediënten en kruiden. En dat proef je! De gerechten zijn vrij makkelijk te maken, dus ook kinderen kunnen uitstekend meehelpen met het in elkaar toveren van een maaltijd. Natuurlijk zullen niet alle gerechten even goed in de smaak vallen, maar met maar liefst 99 recepten zit er altijd wel voor ieder wat wils tussen.

Eindoordeel van FitChef Family

Ben jij op zoek naar een kookboek vol gezonde recepten voor het hele gezin? Dan is FitChef Family een fantastische toevoeging aan jouw keuken! Voor veganisten heeft het kookboek misschien een ietwat beperkte keuze. Los daarvan bevat FitChef Family wel tientallen voedzame recepten; van ontbijt tot avondeten, zowel hartig als zoet (maar niet té zoet 😉). Het boek geeft tevens leuke tips om vol plezier samen met je kinderen te bakken en kokkerellen. Zo wordt koken een echte gezellige gezinsbezigheid. Klinkt dit jou als muziek in de oren? Bestel jouw exemplaar dan eenvoudig hier! Je ontvangt hier zelfs €10 korting bij bestelling van een 2ᵉ boek; ideaal om als cadeau te geven!

Beoordeling:

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *