Menu Open Search Close Chevron Left Chevron Right Chevron Down Chevron Up Right Arrow Circle Funnel Filter Checkmark Clock Calendar Research Tip Update share facebook instagram linkedin
Vrouw moet laxerend eten want heeft last van verstopping

Laxerend eten: dit zijn je keuzes

Wanneer je last hebt van verstopping is het zaak om dit weer te verhelpen, zodat je er geen langdurende klachten van krijgt. Laxerend eten kan hierbij een goede uitweg zijn, aangezien je daar je stoelgang weer mee op gang kunt brengen. In deze blog behandelen we wat je kunt doen als je last hebt van verstopping. Zo beschrijven we welke stofjes belangrijk zijn én welke voedingsmiddelen rijk zijn aan deze stofjes. Lees dus vooral verder als je meer wilt weten over laxerend eten.

Wanneer komt laxerend eten van pas?

Laxerend eten komt van pas als je een verstopping hebt. Maar, wanneer spreken we nu eigenlijk van een verstopping? We spreken van een verstopping als je minder dan drie keer per week naar het toilet moet gaan voor een grote boodschap. Is dit bij jou het geval? Dan is de kans ook groot dat je ontlasting erg hard en droog is, wat het nog lastiger maakt om naar het toilet te gaan.

Wist je dat?

Andere woorden voor verstopping zijn obstipatie en constipatie.

Laxerend eten kan dus een uitkomst zijn als je last hebt van bovenstaande problemen. Uiteraard hoef je niet te voldoen aan de beschrijving van obstipatie om laxerend voedsel te nemen. Als het überhaupt lastiger is dan normaal om naar het toilet te gaan, kan laxerend eten al een uitkomst bieden. Onderstaand behandelen we eerst nog waar laxerende voeding rijk aan is, om vervolgens verschillende producten te noemen die je kunt eten.

Waar moet je op letten bij laxerend voedsel?

Al het laxerende eten heeft één ding met elkaar in overeenkomst, namelijk dat het rijk is aan voedingsvezels. Voedingsvezels zijn een vorm van koolhydraten die een enorme bijdrage leveren aan de stoelgang van de mens. Er zijn veel verschillende soorten vezels, te vinden in allerlei verschillende soorten producten.

Het eten van voldoende vezels zorgen er in een normaal scenario voor dat je geen verstopping krijgt en dat je ontlasting de juiste samenstelling heeft. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Dit doen ze door vocht op te nemen, waardoor de ontlasting zich eenvoudiger door de darmen kan verplaatsen. Zo wordt naar het toilet gaan eenvoudiger als je voldoende vezels eet. Vezels zijn dan ook de belangrijkste eigenschap van laxerend eten.

Daarnaast is dit qua voeding tevens het enige waar je echt op moet letten als je laxerend voedsel wilt consumeren. Vezels zijn namelijk de enige stofjes in voeding die een groot verschil kunnen maken op je stoelgang, wanneer je kampt met problemen.

Laxerend eten: probeer deze producten

We weten dus dat laxerend eten rijk is aan veel vezels. Gelukkig heb je vrij veel keuze als je op zoek bent naar laxerende voeding, aangezien er flink wat producten zijn met veel vezels. Bekijk onderstaande lijst voor een overzicht van laxerend eten.

  • Groente en fruit
  • Noten en zaden
  • Peulvruchten
  • Volkoren (graan)producten

Uiteraard zit er per categorie nog verschil tussen welke specifieke producten je dan kunt eten. Bij groenten is dit bijvoorbeeld pastinaak, boerenkool of broccoli en het meest populaire stuk fruit met veel vezels is de avocado. Voor een volledig overzicht van allerlei producten met veel vezels raden we je aan om hier de volledige lijst met vezelrijke voeding te bekijken. De link opent in een nieuw tabblad, dus je kunt rustig verder lezen in deze blog.

hoeveel groente per dag
Ook interessant: Hoeveel groente per dag is genoeg?

Wat kun je nog meer doen?

Naast te kiezen voor laxerend eten zijn er nog een aantal andere dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je verstopping minder wordt. Deze hebben we hier beneden ook voor je uitgewerkt. Zo ben jij straks volledig op de hoogte van wat je kunt doen als je last hebt van een verstopping. En mocht het kiezen voor laxerend eten in combinatie met onderstaande tips nu echt niet werken? Dan kun je natuurlijk altijd je huisarts bellen voor advies.

Laxerend eten combineren met water drinken

Zoals je eerder in deze blog hebt kunnen lezen bevat laxerend eten veel voedingsvezels. Deze vezels nemen water op, waardoor ze de ontlasting eenvoudiger door de darmen laten bewegen. Door ruim voldoende water te drinken zorg je ervoor dat deze vezels meer water kunnen opnemen. Hierdoor wordt je ontlasting dus minder droog, waardoor je verstopping minder wordt of weggaat.

Kies er dan ook voor om elke dag rond de 2 liter water te drinken, in combinatie met het eten van laxerend voedsel. Je zult waarschijnlijk al vrij snel verschil merken als je hiermee start.

hoeveel water per dag is gezond
Ook interessant: Hoeveel water per dag is gezond?

Zorg dat je veel beweegt

Het lichaam is niet gemaakt om de hele dag stil te zitten. Wanneer je het gevoel hebt dat je aan het laxerend eten in combinatie met water drinken niet genoeg hebt, kun je dit nog aanvullen met meer beweging gedurende de dag. Als het lichaam in beweging is, komen de darmen namelijk ook in beweging, waardoor ze aan het werk gaan om ontlasting te produceren.

Voorkom dus dat je de hele dag stil zit en beweeg meer. Gelukkig hebben we hier een handige blog over geschreven vol met tips om meer te bewegen. Lees hier de blog meer bewegen en help je lichaam een handje om van de verstopping af te komen.

Eet een aantal maaltijden per dag

Zorg ervoor dat je darmen in beweging blijven, door gedurende de dag een aantal maaltijden te eten. Kies er bijvoorbeeld altijd voor om een ontbijt, lunch en avondmaaltijd te eten. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om meerdere kleine maaltijden per dag te eten, maar zorg er in ieder geval voor dat je darmen aan het werk blijven. Als je dit combineert met laxerend eten, voldoende water én voldoende beweging, dan is de kans zeer groot dat je obstipatie verdwijnt.

Stel heeft een gezonde boodschappenlijst en koopt appels
Ook interessant: Gezonde boodschappenlijst: hoe stel je die samen?

Wat als laxerend eten niet werkt?

Er rest ons nog één vraag, namelijk: “wat als dit allemaal niet werkt?”. Je consumeert laxerend eten, je drinkt voldoende water, je eet meerdere keren per dag en je beweegt genoeg en toch heb je last van verstopping. Als dat het geval is, is er mogelijk iets anders in het spel. Kamp je bijvoorbeeld met een ziekte of aandoening en/of gebruik je medicijnen? Er zou mogelijk nog iets anders kunnen spelen dat invloed heeft natuurlijk.

Wanneer dit het geval is, raden we je aan om contact op te nemen met je huisarts. Deze kan voor jouw specifieke situatie advies geven en je eventueel doorverwijzen naar een specialist. Zo zorg je ervoor dat je verstopping niet voor nog meer problemen zorgt dan het op dit moment al doet.

Bronvermelding

DailyFit gebruikt uitsluitend kwalitatieve bronnen, zoals wetenschappelijke (meta)studies, om een zo accuraat en betrouwbaar mogelijk advies te geven. Hoewel onze artikelen feitelijk onderbouwd zijn, raden wij in het geval van klachten altijd aan om contact op te nemen met een dokter of specialist.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.