Menu Open Search Close Chevron Left Chevron Right Chevron Down Chevron Up Right Arrow Circle Funnel Filter Checkmark Clock Calendar Research Tip Update share facebook instagram linkedin
meer bewegen door een vrouw met een koffer

Meer bewegen met deze 10 tips!

Heb je een baan waarbij je vaak stil zit, dan zal de gedachte dat je meer moet bewegen ongetwijfeld wel eens door je hoofd spoken. Vaak stil zitten is namelijk niet goed voor je lijf én je gezondheid. Meer bewegen is gelukkig niet ingewikkeld en kan ook goed gecombineerd worden met een baan waarbij je veel stil zit. In deze blog geven we 10 tips zodat ook je meer kunt bewegen. De tips zullen voor de meeste mensen vrij eenvoudig toepasbaar zijn, dus lees vooral verder.

Waarom meer bewegen?

Bewegen is goed voor een mens. Heel goed. Het heeft allereerst namelijk een zeer positief effect op de gezondheid van je hart en bloedvaten. Meer bewegen verkleint de kans dan ook op ziektes aan je hart of bloedvaten. Daarnaast zorgt het ervoor dat je spieren, pezen en botten sterk blijven en zelfs sterker worden én zorgt het voor een algeheel fitter gevoel. Allerlei dagelijkse fysieke bezigheden (boodschappen tillen, poetsen, met de (klein)kinderen spelen) worden steeds eenvoudiger, omdat je lichaam fitter, gezonder en sterk wordt.

Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen verbonden aan meer bewegen. Het verbetert de kwaliteit van je leven en kan er zelfs voor zorgen dat je langer leeft. Toch zijn er nog steeds mensen die hulp nodig hebben om meer te bewegen. Anders was deze blog ook helemaal niet nodig natuurlijk. Onderstaand lees je hoeveel we gemiddeld zouden moeten bewegen. Daarna geven we onze favoriete tips om ervoor te zorgen dat ook jij meer gaat bewegen.

Hoeveel moet je per week bewegen?

De Nederlandse Gezondheidsraad bepaald de beweegrichtlijnen voor ons land. Deze zijn voor iedereen online beschikbaar en zijn een goede leidraad om te bepalen of je voldoende beweegt of niet. Slechts de helft van alle volwassen Nederlanders haalt deze beweegrichtlijnen. Meer bewegen is dus iets wat voor zeer veel mensen van toepassing is. Bekijk hier beneden of jij voldoet aan de richtlijnen.

Voor volwassenen geldt: matige of zwaar intensieve inspanning voor minimaal 150 minuten, verspreid over meerdere dagen per week. Voor deze inspanning wordt aangeraden dat je minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten onderneemt. Algemeen advies voor elke dag: zorg dat je niet teveel stil zit gedurende de dag.

Tip

In de categorie krachttraining leer je meer over spier- en botversterkende oefeningen.

Voor kinderen geldt: matige of zwaar intensieve inspanning voor minimaal 1 uur per dag. Voor deze inspanning wordt aangeraden dat je minimaal 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten onderneemt. Daarnaast geldt ook voor kinderen het advies om veel stilzitten te voorkomen.

Zeker geen onmogelijke richtlijnen dus. Toch blijkt dit nog zeer lastig voor veel mensen. Wanneer jij ook iemand bent die hier moeite mee hebt, dan kunnen de tips uit dit artikel je helpen om toch de beweegrichtlijnen te halen. Meer bewegen is ook voor jou gewoon mogelijk!

gezond ouder worden door een man met baard in een t-shirt
Ook interessant: Gezond ouder worden: 8 tips

Meer bewegen met deze 10 tips

Onderstaande tips kunnen je helpen om dagelijks meer te bewegen. Hierdoor kun je een actievere levensstijl gaan leven, waar je dus tal van voordelen mee kunt behalen. Lees de tips eens rustig door en bepaal welke je kunt toepassen op jouw huidige situatie.

Ga wandelen tijdens je pauze

Ga jij in de pauze van je bureaustoel naar een stoel in de kantine? Dat kan anders en al helemaal wanneer de motivatie om meer te bewegen in het spel is. Zo kun je ervoor kiezen om tijdens je pauze te gaan wandelen. Eet je lunch bijvoorbeeld voor of na je pauze op, zodat je comfortabel kunt wandelen en nog wat kunt kletsen met je collega’s. Meer bewegen wordt zo niet alleen gezond, maar kan ook nog eens erg gezellig zijn.

Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen?
Ook interessant: Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen?

Neem de trap in plaats van de lift

Een vrij voor de hand liggende manier om meer te bewegen is om vaker de trap te nemen in plaats van de lift. Dit kan natuurlijk wel alleen als je gebouw meerdere verdiepingen heeft en je momenteel vaak de lift neemt. Met traplopen verbrand je best veel calorieën en worden je beenspieren flink gebruikt. Een absolute topper als het op bewegen aankomt dus. Dus wanneer je de kans hebt, neem de trap!

Haal wat vaker drinken voor je collega’s

Werk aan je gezondheid én verdien waardering van je collega’s. Een echte win-win dus. Door wat vaker op te staan om drinken te halen voor jezelf (en je collega’s) ben je elke dag extra in beweging. Het lijkt in eerste instantie misschien niet veel, maar als je dit een aantal keren per dag doet, is het toch best wat extra beweging. Meer bewegen kan dus zelfs voor je collega’s gunstig uitpakken als jij wat vaker drinken gaat halen.

hoeveel water per dag is gezond
Ook interessant: Hoeveel water per dag is gezond?

Ga met de fiets naar werk of school

Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de afstand die je moet overbruggen om bij je werk te komen, maar neem de fiets als dit kan. Dit zal er natuurlijk wel voor zorgen dat je langer onderweg bent, maar het is een zeer goede methode om lekker wat extra beweging te krijgen.

Je hebt een rustmoment voor jezelf, terwijl je in beweging bent. Zo kun je bijvoorbeeld rustig nadenken over hoe je de werkdag gaat besteden, kun je die presentatie nog een keer oefenen in je gedachten of kun je alvast bedenken wat je in de avond gaat koken. Zo is de fietsrit naar je werk of school niet alleen gezond voor je lijf, maar ook hulpvol voor je gedachten.

Meer bewegen met (nieuwe) sporten

Je kunt sporten natuurlijk perfect gebruiken om meer te bewegen. Maar wat nu als je sporten eigenlijk niet leuk vindt? Grote kans dat je dan de sport die écht bij jou past nog niet gevonden hebt. Ga eens op onderzoek uit naar sportverenigingen in de omgeving en bekijk sporten die je nog niet eerder hebt gedaan. Wie weet zit er wel iets tussen wat je leuk lijkt, waardoor je het een keer kunt proberen.

En vind je het niet leuk? Niks aan de hand! Er zijn zo verschrikkelijk veel leuke sporten, dat je zoektocht dan gewoon weer verder kan. Meer bewegen kan bijna niet makkelijker dan wanneer je een sport hebt gevonden die je echt leuk vindt om te doen.

motivatie om te sporten is laag bij persoon met knotje in grijs hemd
Ook interessant: Motivatie om te sporten: 12 tips

Probeer niet te lang stil te zitten

Misschien is dit wel makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer lang stilzitten te voorkomen. Afhankelijk wat je voor werk of opleiding doet, is de kans groot dat je veel stil moet zitten gedurende de dag. Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Het is uiteraard niet altijd mogelijk om even op te staan en een stukje te lopen, maar doe dit zodra het wel kan. Loop even naar het toilet, naar buiten, naar de kantine en noem maar op. Even de beentjes strekken tussendoor kan een positief verschil maken.

Denk na over waar je de auto parkeert

Is de parkeerplaats van je werk vrij groot? Parkeer de auto dan zo ver mogelijk van de ingang. Zo moet je wel meer bewegen om überhaupt bij de ingang van het gebouw te komen. Je verplicht jezelf om verder te lopen, zowel als je aankomt als wanneer je vertrekt. Dit zijn toch weer best wat extra stappen. Doe je dit elke dag, dan heb je die week toch weer wat extra beweging gehad.

Meer bewegen door een stappenteller

Het dragen van een stappenteller kan enorm bijdragen aan je doel om meer te bewegen. Zo heb je dagelijks inzichtelijk hoeveel stappen je hebt gezet. Je kunt voor jezelf elke dag een doel zetten en zal gedurende de dag proberen om steeds dichter bij dit doel te komen. Hierdoor is de kans groot dat je uit jezelf al wat vaker gaat lopen en bewegen om zo het doel te behalen. Perfect dus, wanneer je doel meer bewegen is. Met een smartwatch kan dit trouwens ook, maar door de extra functionaliteiten zijn deze vaak wel duurder.

Tip

Bekijk hier verschillende stappentellers en smartwatches.

Ga wat vaker wandelen in de avond of het weekend

Een blokje om is zo gedaan en kan ervoor zorgen dat je weer flink wat extra beweging krijgt op een dag. Tijdens het wandelen kun je luisteren naar je favoriete muziek of luisterboek, maar je kunt natuurlijk ook samen met iemand lopen en gezellig kletsen onderweg. Het hoeft niet lang te zijn, als je maar even in beweging bent. Zo houd je je lichaam fit en gezond.

hoeveel stappen per dag voor een goede gezondheid
Ook interessant: Hoeveel stappen per dag is optimaal?

Meer bewegen in huis

In en rondom je huis is er altijd wel wat te doen. Denk hierbij aan poetsen, stofzuigen, de was doen, de tuin fatsoeneren, de zolder opruimen en ga zo maar door. Al deze activiteiten hebben iets met elkaar gemeen, namelijk dat ze fysieke inspanning kosten. Naast dat je je partner enorm blij maakt door dit te doen, zal je lichaam je ook dankbaar zijn.

Ook al heb je er niet altijd zin in, deze klusjes zorgen er wel voor dat je meer kunt bewegen gedurende de dag. Dus even die mouwen opstropen en aan het werk!

En nu aan de slag met meer bewegen!

Nu je al onze tips hebt gelezen zit er nog maar één ding op: meer bewegen. Pas de tips toe in je dagelijkse leven en merk het verschil. Heb je zelf andere tips of trucjes om meer te bewegen? Dan zijn wij zeer benieuwd! Laar een reactie achter onderaan dit artikel en wie weet inspireer je andere mensen wel om ook meer te bewegen. Zo werken we samen aan onze gezondheid en een gezondere toekomst!

Bronvermelding

DailyFit gebruikt uitsluitend kwalitatieve bronnen, zoals wetenschappelijke (meta)studies, om een zo accuraat en betrouwbaar mogelijk advies te geven. Hoewel onze artikelen feitelijk onderbouwd zijn, raden wij in het geval van klachten altijd aan om contact op te nemen met een dokter of specialist.

1 reactie op dit artikel

  1. Rob Pursell schreef:
    Everything is very open with a really clear explanation of the challenges. It was truly informative. Your website is very helpful. Thank you for sharing!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.